středa 13. května 2015

Smrkový "med"

Ahoj všichni!
Dnes jsem tu opět a přináším slíbený zázrak z přírody...
Vyráběli jsme smrkový med - samozřejmě to není pravý med od včeliček, ale obdoba pampeliškového a dalších podobných pochutin...
Jak jsem již psala včera, v pondělí odpoledne jsme se vydali do lesa... Poměrně předčasně u nás musím říct - smrky rašit teprve začínají, takže nám chvíli trvalo, než jsme našli dostatek těch, ze kterých už se mladé výhonky daly sklízet :-).

Nicméně nakonec jsme uspěli a nasbírali dva malé košíčky... Po návratu domů jsem zvážením zjistila, že máme něco málo přes kilo výhonků...

A tak jsem se vrhla do kuchtění... nejprve se výhonky zalily stejným množstvím vody a přikrájela jsem dva citrony. Tuto směs jsem pak asi třicet minut povařila...

Následné hmoty foto nemám, ale nevypadala nikterak půvabně :-).
Nechala jsem svému osudu v hrnci do druhého dne...
Po těch ca 24 hodinách jsem potom přecedila přes plátno, hodně vymačkala co nejvíc tekutiny do čistého hrnce a ten vrátila na plotnu. Vsypala jsem do něj kilogram cukru a zahřívala. Po dosažení varu jsem vařila asi dvě hodiny na velmi mírném plamenu, směs lehounce probublávala a získávala zlatavou barvu. Zkoušela jsem tuhnutí klasicky na malé kapce na talířku. No a jak jsem byla spokojená, sebrala jsem šum z povrchu a dávkovala do skleniček.
Med chutná moc dobře, je lehounce cítit pryskyřicí a přijde mi chutnější, než třeba med pampeliškový... Tak uvidíme, jestli se u nás osvědčí a jestli se prokáží pozitivní vlastnosti mladého smrččí - údajně by med měl pomáhat mmj. při rýmách a zánětech dýchacích cest, což se nám bude určitě hodit :-).
Tak co, zkusíte jej také? Já se ještě o víkendu chystám do lesa znovu - ještě chci zkusit sirup ze smrkových výhonků vyráběný bez vaření, o tom, jestli a jak se podaří, budu určitě také informovat :-).
Mějte krásný zbytek dne, my zrovna dnes s manželem slavíme 9 let od svatby :-)

7 komentářů:

  1. Zrovna tuto neděli jsem na procházce koukala, jaké mají smrčky krásně zeleňoučké konečky větví a vzpomněla jsem si, že se z těch mladých větviček dělá medík. Sama jsem ho ještě nikdy nevyráběla, tobě se první dávka očividně náramně povedla!

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná zásobička Petruš:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Peti, jsem ráda, že jsi se opět ozvala. Kluci pěkně povyrostli.
    Smrkový med jsem nedělala a teď už jej ani nemůžu, no škoda. Ale vypadá dobře, má hezkou barvu.
    Měj se krásně a blahopřeji k výročí.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak tenhle med neznám, chtěla bych vyzkoušet.Kluci jsou věčně nachlazený,tak by se určitě hodil. .-)Moc zdravím Věra

    OdpovědětVymazat
  5. Tak o takovém medu slyším prvně, to musí být dobrůtka! Škoda, že se neprodává...:-(

    OdpovědětVymazat
  6. Blahopřeji k výročí :-))) a med musí být teda vonavý, ještě jsem ho nikdy nezkoušela a už bude asi i pozdě. Kluci mají krásný koutek na hraní a praktický a těším se na vaše další prožitky. Pá K

    OdpovědětVymazat
  7. Neváhat, vyzkoušet. Právě odpočívá na okně demižon se čtyřmi litry... za čtyři dny vaříme. Loni zmizely vzorky mrknutím oka...

    OdpovědětVymazat